fredag, december 28, 2007

29.Extra-vak.


28 december 2007.

Hade lite permission från avdelningen förra veckan. Skulle få vara hemma några dagar. Men tyvärr gick det inge vidare. Hade min plats kvar på PIVA (psykiatrisk intensivårds-avdelning), så det var bara till att åka in och bli inlåstigen. Eller morsan drog dit mej med andra ord.

Trots att jag hade min plats kvar så skulle jag träffa jour-läkaren. Det pga att den skulle bestämma vilken övervakningsgrad jag skulle ha, plus att laga mitt yttre. Lappa ihop mina skärsår.

Läkaren bestämde att jag åter igen skulle ha extra-vak! Jag som nyss hade blivivt av med mitt! Men det vara bara till att gilla läget.
Jag blev ihop-lappad och så kom personal från avdelningen och hämtade mej. Och sedan var jag ständigt förföljd av mitt extra-vak och inlåst på avdelningen.

Friheten som att gå på toa ensam, sova ifred, äta så mycket (så lite) som jag ville, var nu borta igen. Åter igen fick jag dras med att personal ständigt bevakade mej. Jag fick stå ut med att personalen står och tittar på mej när jag sitter på toa, lika så när jag står i duschen. Snacka om att inte ha nåt privatliv!

Ständigt bevakad av personal tar på krafterna. Att hela tiden ha någon personal högst 1 meter ifrån sej är krävande på många sätt. Det går inte att föreställa sej hur det är! Man känner sej lite som en 3-åring som hela tiden har en människa i hälarna. Men allt är ju för min egna säkerhet, det vet jag.

Även därför blev jag noggrant visisterad innan jag blev insläppt på avdelningen. De körde till och med med metalldetektor. De visste att jag inte var att lita på. De har lärt känna mej vid det här laget... Skrämmande, men så är det.

Nu är jag fri från extra-vaket och har till och med fått åka hem en liten stund! Skönt! Att leva på en psyk-akutavdelning är ingen höjdare.

Suck, måste gå och trycka i mej en näringsdryck nu, igen. Inte konstigt att jag går upp i vikt som avdelningen göder mej.

Snart tebax till avdelningen.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Otroligt att du bloggar därifrån..good goin' :)
Tror det är bra att du gör det..som terapi att få skriva av sig.

4:06 em  
Blogger Chiara said...

Hejsan.
Starkt att du orkar sktiv där ifrån.
Men fusk. jag fick inte ens sitta vid datorn dom gångerna jag varit inlagd:/
Men hoppas allt löser sig.
<3

6:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home